Central Classic

14 en 15 december 2024
Central Classic
oldtimer onderdelenbeurs Houten



09/01/1917

Oprichting

De heer D.L. Schakel richt samen met zijn vennoten, de heren A. Verbeek en L. Krijgsman, de firma Verbeek & Schakel op, een grossierderij in rijwielen en onderdelen..

09/01/1917
10/01/1917

Koop merknaam Sparta

Binnen een maand na de oprichting koopt de firma Verbeek & Schakel de merknamen Sparta, Romein en Vaandel van een concurrent, de firma A. Reuvers uit Nijmegen.

10/01/1917
1918

Na de eerste wereldoorlog

De naam wordt gewijzigd in Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek N.V.

1918
01/05/1918

Na de oorlog

De naam wordt gewijzigd in een B.V. (Besloten Vennootschap).

01/05/1918
1927

Koop villa “Driehuizen”

De heer Schakel, nu zonder vennoten, koopt de villa ‘Driehuizen’ met 1 hectare grond om een echte rijwielfabriek te starten. Het eerste fabrieksgebouw van 300 m2 wordt gebouwd.

1927
1928

Personeelbestand

Het kantoor van de fabriek bevindt zich nog steeds aan de Hoofdstraat. Het personeelsbestand is gegroeid tot 55 medewerkers.

1928
1930

Zwaardere motoren

Motoren van zwaarder kaliber (148 en 200cc) met Villiers motoren worden tijdelijk geproduceerd. In de folders worden motorcarriers aangeboden voor verschillende beroepen.

1930
1938

60 kilogramgrens

Modellen met grotere cilinderinhoud (120 en 125 cc) worden geïntroduceerd. De zestig kilogrens wordt nauwlettend in de gaten gehouden om belastingtechnische redenen.

1938
1942

Tweede wereldoorlog

Ondanks de oorlog worden nog steeds motoren met Sachs en JLO blokken geproduceerd met toestemming van de Duitsers, zij het in afnemende aantallen.

1942
1948

Na de oorlog

De productie wordt hervat, en in 1948 wordt een Villiers-versie uitgebracht. In 1949 ontwerpt Jan Wilke nieuwe modellen met telescoopvoorvork en plunjervering.

1948
1950

Grootste motormerk

Sparta groeit uit tot het grootste Nederlandse motormerk. Scooters met 98 cc Villiers krachtbron worden geïntroduceerd

1950
1953

Omsluiten wielen

Modellen worden voorzien van spatborden die de wielen meer omsluiten.

1953
1955

Fietsproductie stopt

Fietsproductie stopt, en de focus verschuift naar bromfietsfabricage. In 1965 bereikt de bromfietsproductie een hoogtepunt met 47.000 stuks.

1955
1960

Daling verkoop

De verkoop van motorfietsen daalt sterk. Na de oorlog geproduceerde motoren bleken voornamelijk voor de export te zijn.

1960
1974

Helmplicht

De invoering van de helmplicht is de nekslag voor de bromfietsproductie, die tot 1984 doorgaat.

1974
1986

Spartamet

Het fenomeen ‘Spartamet’ wordt geïntroduceerd als synoniem voor de snorfiets. Ongeveer 15.000 stuks worden geproduceerd tot 1999

1986
1967

Hervatten fietsproductie

Fietsproductie wordt hervat, maar de productieprocessen veranderen met frames uit China, spuiten in Hongarije, en assemblage in Apeldoorn..

1967
1995

Electrische fiets

De elektrische fiets wordt geïntroduceerd als opvolger van de Sparta Met

1995
1999

Sparta over genomen

Sparta behoort tot de Accell Group N.V., samen met andere fietsmerken zoals Batavus, Koga Miyata, Hercules, Winora, en anderen.

1999

Heden

Sparta blijft actief in de productie van fietsen en maakt deel uit van de Accell Group N.V.


Scroll naar boven