Oprichting
De heer D.L. Schakel richt samen met zijn vennoten, de heren A. Verbeek en L. Krijgsman, de firma Verbeek & Schakel op, een grossierderij in rijwielen en onderdelen..
Koop merknaam Sparta
Binnen een maand na de oprichting koopt de firma Verbeek & Schakel de merknamen Sparta, Romein en Vaandel van een concurrent, de firma A. Reuvers uit Nijmegen.
Na de eerste wereldoorlog
De naam wordt gewijzigd in Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek N.V.
Na de oorlog
De naam wordt gewijzigd in een B.V. (Besloten Vennootschap).
Koop villa “Driehuizen”
De heer Schakel, nu zonder vennoten, koopt de villa ‘Driehuizen’ met 1 hectare grond om een echte rijwielfabriek te starten. Het eerste fabrieksgebouw van 300 m2 wordt gebouwd.
Personeelbestand
Het kantoor van de fabriek bevindt zich nog steeds aan de Hoofdstraat. Het personeelsbestand is gegroeid tot 55 medewerkers.
Zwaardere motoren
Motoren van zwaarder kaliber (148 en 200cc) met Villiers motoren worden tijdelijk geproduceerd. In de folders worden motorcarriers aangeboden voor verschillende beroepen.
60 kilogramgrens
Modellen met grotere cilinderinhoud (120 en 125 cc) worden geïntroduceerd. De zestig kilogrens wordt nauwlettend in de gaten gehouden om belastingtechnische redenen.
Tweede wereldoorlog
Ondanks de oorlog worden nog steeds motoren met Sachs en JLO blokken geproduceerd met toestemming van de Duitsers, zij het in afnemende aantallen.
Na de oorlog
De productie wordt hervat, en in 1948 wordt een Villiers-versie uitgebracht. In 1949 ontwerpt Jan Wilke nieuwe modellen met telescoopvoorvork en plunjervering.
Grootste motormerk
Sparta groeit uit tot het grootste Nederlandse motormerk. Scooters met 98 cc Villiers krachtbron worden geïntroduceerd
Omsluiten wielen
Modellen worden voorzien van spatborden die de wielen meer omsluiten.
Fietsproductie stopt
Fietsproductie stopt, en de focus verschuift naar bromfietsfabricage. In 1965 bereikt de bromfietsproductie een hoogtepunt met 47.000 stuks.
Daling verkoop
De verkoop van motorfietsen daalt sterk. Na de oorlog geproduceerde motoren bleken voornamelijk voor de export te zijn.
Helmplicht
De invoering van de helmplicht is de nekslag voor de bromfietsproductie, die tot 1984 doorgaat.
Spartamet
Het fenomeen ‘Spartamet’ wordt geïntroduceerd als synoniem voor de snorfiets. Ongeveer 15.000 stuks worden geproduceerd tot 1999
Hervatten fietsproductie
Fietsproductie wordt hervat, maar de productieprocessen veranderen met frames uit China, spuiten in Hongarije, en assemblage in Apeldoorn..
Electrische fiets
De elektrische fiets wordt geïntroduceerd als opvolger van de Sparta Met
Sparta over genomen
Sparta behoort tot de Accell Group N.V., samen met andere fietsmerken zoals Batavus, Koga Miyata, Hercules, Winora, en anderen.
Heden
Sparta blijft actief in de productie van fietsen en maakt deel uit van de Accell Group N.V.