Op deze pagina ziet u alle modellen die door Sparta zijn gemaakt. U kunt uw eigen Sparta motorfiets erbij laten plaatsen zonder vermelding van naam of adres. De Sparta hoeft niet gerestaureerd te zijn of te rijden, alles is mooi. Ook hoeft u geen lid te zijn om een foto te laten plaatsen. Stuur de foto per mail in een zo groot mogelijk formaat naar “spartamodellen@spartamotorclub.nl“ of geef een foto aan één van onze bestuursleden bij een tourrit of andere gelegenheid. Eventueel krijgt u de foto retour als dat is gewenst. Veel kijk plezier en stuur vooral foto’s in.

Alle modellen

In de bijna 30 jaar zijn ruim 26.000 motoren gemaakt waarvan de meeste na 1945.
Het topjaar was 1951 met bijna 3300 motoren waarvan bijna de helft naar het buitenland werd geleverd.

74 cc Sachs 1913

Sachs 74cc_98cc 1931-1935

De eerste modellen waren in feite zware fietsen met hulpmotor, een motor-fiets in de ware zin van het woord. Met trapondersteuning werd de fiets op gang gebracht en sprong de motor bij. Zowel in dames en heren uitvoering leverbaar.

Sachs100cc 1936-1938

Langzamerhand werd het model steeds meer een motor, lage zit voetsteunen en een motor die aangetrapt moest worden. Met handschakeling aan de tank.

JLO 120 1937-1939

Een echte motor met wat meer vermogen maar nog altijd niet zwaarder dan 60 kg (zodoende vrij van personele belasting)
 

Saxonette 60 1938-1940

Saxonette 60 1938-1940
In feite een stap terug, naar een fiets met hulpmotor in het achterwiel.
 

Villiers 125cc 1939

Een pittig Engels motorblokje met een dubbele uitlaat en 3 versnellingen nog wel met handschakeling middels een pook direct op de versnellingsbak,
Maar kort gemaakt vanwege de oorlogsdreiging.
 

JLO 125cc 1940-1942

Het motorblok werd voorzien met meer cc’s en dus meer vermogen en een voetschakeling die 3 versnellingen bediend.
 

Sachs 125cc 1940-1946

Ook dit blok werd aan de eisen van die tijd aangepast met meer power maar nog wel met handschakeling aan de tank..

JLO 125cc 1945-1947

Met een zwaarder frame omdat de 60 kg grens was opgeheven en een zware Belgische voorvork omdat in de na-oorlogsche periode nog niet alle materialen beschikbaar waren.

Villiers 125cc 1947-1949

Gebruikmakend van de al beschikbare 3A blokjes en de uitlaten die nog in voorraad lagen en in feite voor een JLO blok gemaakte waren kwam een overgangsmotor op de markt..

Villiers 125/200cc 1949-1953

Het comfort op de motor werd steeds belangrijker en het zwaarder motorblok vereiste een stabieler frame en voor werd telescopische vork geïnstalleerd. Het frame werd steeds zwaarder ook omdat achter ook telescopische vering werd toegepast. Volle naven kwamen in de wielen die kleiner werden uitgevoerd.
 

Victoria 250cc 1951-1953

Een zwaarder blok met meer vermogen vereist ook weer een aangepast frame met dikkere buizen.

Villiers NL125/200cc 1953-1961

Meer bescherming door grotere spatborden die de wielen meer omsluiten en omdat meer duo word gereden is een buddyseat vaak toegepast.

Victoria 250cc 1953-1957

Dezelfde spatborden als voor de Villiers 200cc zijn ook hier toegepast en het motorblok groeide qua vermogen tot 14 pk.
 

Scooter 1953-1957

In navolging van andere merken is ook een scooter ontworpen maar het model is niet  echt aangeslagen.

Victoria SL250 1955-1959

Voor dit model werd een swingarm achtervering gekozen en het traditionele buizenframe werd vervangen door een meer modieuze plaatframe. De spatborden omsluiten de kleinere wielen nog meer. De wielnaven zijn vergroot om meer remvermogen te generen bij de als maar zwaarder en sneller wordende motor.

JLO 250 TW 1955-1957

Het model is identiek aan de Victoria SL250 en heeft ook een verstelbare achterzitje voor meer comfort voor de passagier.

Zijspan

Door de stevige frames en meer vermogen kon nu ook met zijspanwagen worden gereden.

Motorbakfiets

Racers

Sparta heeft een uitgebreide race historie die in ons modellenboek uitgebreid wordt beschreven.

Crossers

Ook werden Sparta’s omgebouwd als crosser en er werd deelgenomen aan de 6 daagse.

Scroll naar boven